- Menu BIP
- JAK ZAŁATWIĆ SPRAWĘ
- Urząd Stanu Cywilnego
Odpisy aktów stanu cywilnego, zaświadczenia
Odpisy aktów stanu cywilnego, zaświadczenia
Miejsce załatwienia sprawy:
Urząd Miejski w Ujeździe
Urząd Stanu Cywilnego
Biuro nr 4
tel. 077 404 87 60
fax 077 404 87 63
Wymagania i potrzebne dokumenty:
- dowód osobisty wnioskodawcy (dla osób fizycznych),
Termin załatwienia sprawy (udzielania odpowiedzi):
Niezwłocznie.
Opłaty:
- 22 zł – odpisy skrócone,
- 33 zł – odpisy zupełne,
- 24 zł – zaświadczenie z ksiąg stanu cywilnego o dokonanych w księgach stanu cywilnego wpisach lub ich braku oraz zaświadczenia o zaginięciu księgi stanu cywilnego,
- 26 zł – pozostałe zaświadczenia
Ustawa o opłacie skarbowej z dn. 16 listopada 2006 r. (Dz. U. nr 225, poz. 1635 z 2006 r.)
Wpłaty należy dokonać w kasie urzędu lub na konto:
Bank Spółdzielczy oddział Ujazd
08 8907 1021 2003 0006 3470 0001
Zwolnienia z opłaty za podanie i odpis stosuje się m. in. w przypadkach:
- wydania odpisu do celów emerytalnych lub rentowych,
- wydania odpisu na żądanie zakładów pracy,
- wydania odpisu na żądanie szkół,
- wydania odpisu w sprawach opieki i kurateli, przysposobienia,
- osób ubiegających się o przywrócenie dawnej pisowni imion i nazwisk,
- z tytułu ubóstwa,
- w sprawach repatriacji i uzyskania na tej podstawie obywatelstwa polskiego
Inne wskazówki, uwagi:
Z ksiąg stanu cywilnego wydaje się:
- odpisy zupełne i skrócone aktów stanu cywilnego,
- zaświadczenia o dokonanych w księgach stanu cywilnego wpisach lub o ich braku,
- zaświadczenia o zaginięciu lub zniszczeniu księgi stanu cywilnego.
Odpisy oraz zaświadczenia wydaje się na wniosek sądu lub innego organu państwowego, osoby, której stan cywilny został w akcie stwierdzony, jej wstępnego, zstępnego, rodzeństwa, małżonka lub przedstawiciela ustawowego. Odpisy aktów stanu cywilnego i zaświadczenia mogą być wydane również na wniosek innych osób niż wyżej wymienione, które wykażą w tym interes prawny oraz na wniosek organizacji społecznej jeśli jest to uzasadnione celami statutowymi i gdy przemawia za tym interes społeczny. Zaświadczenia o zaginięciu lub zniszczeniu księgi może być także wydane na wniosek innych zainteresowanych osób.
Sposób załatwienia sprawy – osobiście lub dla osób zamieszkałych poza Gminą Ujazd istnieje możliwość korespondencyjnego załatwienia sprawy. W przypadku skorzystania z możliwości korespondencyjnej, jeżeli wydanie odpisu uzależnione jest od wniesienia opłaty skarbowej, do podania należy załączyć dowód wpłaty.
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 29 września 1986 r. prawo o aktach stanu cywilnego (Dz. U. z 2004 r. nr 161, poz. 1688)
Formularze do pobrania:
USC/06/2009-01 – Wniosek o wydanie odpisów z aktów USC.pdf (27,26KB)
Podmiot udostępniający: | Urząd Stanu Cywilnegop |
Informację wytworzył(a) lub za treść odpowiada: | Piotr Magdziak |
Data wytworzenia: | 2009-12-01 |