Podział nieruchomości
Kto może wystąpić z wnioskiem:
Osoba fizyczna/prawna posiadająca tytuł prawny do nieruchomości bądź osoba uprawniona do reprezentowania ww. osób poprzez posiadanie stosownego pełnomocnictwa (w przypadku osób prawnych należy pamiętać o właściwej reprezentacji zgodnej z zapisem w KRS), którego oryginał należy przedłożyć wraz z wnioskiem.
Jeżeli nieruchomość jest przedmiotem współwłasności lub współużytkowania wieczystego, podziału można dokonać na wniosek wszystkich współwłaścicieli albo współużytkowników wieczystych.
Jak złożyć wniosek:
- pocztą tradycyjną: Urząd Miejski w Ujeździe, 47-143 Ujazd, ul. Sławięcicka 19
- osobiście w Urzędzie Miejskim w Ujeździe, 47-143 Ujazd, ul. Sławięcicka 19, I piętro pok. nr 7
Wymagane dokumenty:
I etap:
- Wniosek w sprawie podziału nieruchomości, w celu wydania postanowienia o możliwości podziału, należy przedłożyć w oryginałach:
- Aktualny odpis księgi wieczystej dla dzielonej nieruchomości lub oświadczenie przedstawiające aktualny stan wpisów w księdze wieczystej, o którym mowa w art. 116 ust. 2 pkt 4 Ustawy
o gospodarce nieruchomościami z dnia 21 sierpnia 1997 r. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli o treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia”. - Wstępny projekt podziału (dla każdej ze stron postępowania).
- Wypis z rejestru gruntów.
- Mapa ewidencyjna.
- Pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków w przypadku nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków, zawierające klauzulę ostateczności oraz załącznik mapowy w postaci wstępnego projektu podziału.
- Opinia rzeczoznawcy ds. zabezpieczeń przeciwpożarowych wraz z rzutami poszczególnych kondygnacji dzielonego obiektu budowlanego, na których przedstawiono przebieg projektowanej granicy.
II etap:
- Wniosek o wydanie decyzji zatwierdzającej podział nieruchomości do którego należy przedłożyć:
- Mapę z projektem podziału wraz z wykazem zmian gruntowych (dla każdej ze stron postępowania, dwa egz. dla organu.
- Protokół przyjęcia granic nieruchomości.
Dokumenty powinny być sporządzone przez geodetę uprawnionego, w ramach dokumentacji przyjętej do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego.
Ile i jak zapłacisz:
Złożenie wniosku nie podlega opłacie.
Jak długo będziesz czekać na odpowiedź:
I etap - Wydanie postanowienia o możliwości podziału następuje po przedłożeniu "Wniosku w sprawie podziału nieruchomości", przez Referat Inwestycji, Spraw Komunalnych i Koordynacji Programów Unijnych, który wydaje ww. postanowienie po uzyskaniu pozytywnych opinii – do 1 miesiąca.
II etap - Wydanie decyzji zatwierdzającej podział nieruchomości następuje po przedłożeniu "Wniosku o wydanie decyzji zatwierdzającej podział nieruchomości" wraz ze sporządzonymi przez geodetę uprawnionego, w ramach dokumentacji przyjętej do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego mapą z projektem podziału wraz z wykazem zmian gruntowych oraz protokołu przyjęcia granic nieruchomości przez Referat Gospodarki Nieruchomościami i Ochrony Środowiska - do 1 miesiąca.
Jak się możesz odwołać:
- Od postanowienia służy prawo wniesienia zażalenia do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Opolu za pośrednictwem Burmistrza Ujazdu w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.
- Od decyzji przysługuje prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Opolu za pośrednictwem Burmistrza Ujazdu w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.
Dodatkowe informacje:
Jeżeli w ciągu 14 dni od daty potwierdzenia odbioru decyzji przez stronę nie zostanie wniesione odwołanie od decyzji, staje się ona ostateczna. W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu który wydał decyzję. Z dniem dostarczenia organowi oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania, przez ostatnią ze stron postępowania decyzja staje się ostateczna i prawomocna.
Wnioskodawca może zgłosić się do Referat Gospodarki Nieruchomościami i Ochrony Środowiska (II piętro, pokój nr 2)z oryginalnym egzemplarzem decyzji na której umieszczona zostanie klauzula, iż niniejsza decyzja jest ostateczna.
Ostateczna decyzja zatwierdzająca podział nieruchomości przesłana jest z urzędu do Starostwa Powiatowego w Strzelcach Opolskich, w celu ujawnienia podziału nieruchomości.
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami.
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 7 grudnia 2004 r. w sprawie sposobu i trybu dokonywania podziałów nieruchomości.
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego.
Potrzebujesz więcej informacji?
Urząd Miejski w Ujeździe
Referat Gospodarki Nieruchomościami i Ochrony Środowiska
ul. Sławięcicka 19
47-143 Ujazd
II piętro, pokój nr 2
tel. 77 404 87 54
e-mail: