Przejdź do treści strony Przejdź do menu Przejdź do wyszukiwarki Przejdź do mapy biuletynu
Kontrast:
Rozmiar czcionki:
Odstępy:
Reset:
Lektor:

Podział nieruchomości

Kto może wystąpić z wnioskiem:

Osoba fizyczna/prawna posiadająca tytuł prawny do nieruchomości bądź osoba uprawniona do reprezentowania ww. osób poprzez posiadanie stosownego pełnomocnictwa (w przypadku osób prawnych należy pamiętać o właściwej reprezentacji zgodnej z zapisem w KRS), którego oryginał należy przedłożyć wraz z wnioskiem.
Jeżeli nieruchomość jest przedmiotem współwłasności lub współużytkowania wieczystego, podziału można dokonać na wniosek wszystkich współwłaścicieli albo współużytkowników wieczystych.

Jak złożyć wniosek:

  • pocztą tradycyjną:  Urząd Miejski w Ujeździe, 47-143 Ujazd, ul. Sławięcicka 19
  • osobiście w Urzędzie Miejskim w Ujeździe, 47-143 Ujazd, ul. Sławięcicka 19, I piętro pok. nr 7

 

Wymagane dokumenty:

I etap:

  1. Wniosek w sprawie podziału nieruchomości, w celu wydania postanowienia o możliwości podziału, należy przedłożyć w oryginałach:
  • Aktualny odpis księgi wieczystej dla dzielonej nieruchomości lub oświadczenie przedstawiające aktualny stan wpisów w księdze wieczystej, o którym mowa w art. 116 ust. 2 pkt 4 Ustawy
    o gospodarce nieruchomościami z dnia 21 sierpnia 1997 r. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli o treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia”.
  • Wstępny projekt podziału (dla każdej ze stron postępowania).
  • Wypis z rejestru gruntów.
  • Mapa ewidencyjna.
  • Pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków w przypadku nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków, zawierające klauzulę ostateczności oraz załącznik mapowy w postaci wstępnego projektu podziału.
  • Opinia rzeczoznawcy ds. zabezpieczeń przeciwpożarowych wraz z rzutami poszczególnych kondygnacji dzielonego obiektu budowlanego, na których przedstawiono przebieg projektowanej granicy.

II etap:

  1. Wniosek o wydanie decyzji zatwierdzającej podział nieruchomości do którego należy przedłożyć:
  • Mapę z projektem podziału wraz z wykazem zmian gruntowych (dla każdej ze stron postępowania, dwa egz. dla organu.
  • Protokół przyjęcia granic nieruchomości.

Dokumenty powinny być sporządzone przez geodetę uprawnionego, w ramach dokumentacji przyjętej do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego.

Ile i jak zapłacisz:

Złożenie wniosku nie podlega opłacie.

Jak długo będziesz czekać na odpowiedź:

I etap - Wydanie postanowienia o możliwości podziału następuje po przedłożeniu "Wniosku w sprawie podziału nieruchomości", przez Referat Inwestycji, Spraw Komunalnych i Koordynacji Programów Unijnych, który wydaje ww. postanowienie po uzyskaniu pozytywnych opinii – do 1 miesiąca.

II etap - Wydanie decyzji zatwierdzającej podział nieruchomości następuje po przedłożeniu "Wniosku o wydanie decyzji zatwierdzającej podział nieruchomości" wraz ze sporządzonymi przez geodetę uprawnionego, w ramach dokumentacji przyjętej do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego mapą z projektem podziału wraz z wykazem zmian gruntowych oraz protokołu przyjęcia granic nieruchomości przez Referat Gospodarki Nieruchomościami i Ochrony Środowiska - do 1 miesiąca.

Jak się możesz odwołać:

  • Od postanowienia służy prawo wniesienia zażalenia do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Opolu za pośrednictwem Burmistrza Ujazdu w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.
  • Od decyzji przysługuje prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Opolu za pośrednictwem Burmistrza Ujazdu w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.

 

Dodatkowe informacje:

Jeżeli w ciągu 14 dni od daty potwierdzenia odbioru decyzji przez stronę nie zostanie wniesione odwołanie od decyzji, staje się ona ostateczna.  W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu który wydał decyzję. Z dniem dostarczenia organowi oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania, przez ostatnią ze stron postępowania decyzja staje się ostateczna i prawomocna.

Wnioskodawca może zgłosić się do Referat Gospodarki Nieruchomościami i Ochrony Środowiska (II piętro, pokój nr 2)z oryginalnym egzemplarzem decyzji na której umieszczona zostanie klauzula, iż niniejsza decyzja jest ostateczna.

Ostateczna decyzja zatwierdzająca podział nieruchomości przesłana jest z urzędu do Starostwa Powiatowego w Strzelcach Opolskich, w celu ujawnienia podziału nieruchomości.

 

Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami.
  • Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 7 grudnia 2004 r.  w sprawie sposobu i trybu dokonywania podziałów nieruchomości.
  • Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego.

 

Potrzebujesz więcej informacji?

Urząd Miejski w Ujeździe
Referat Gospodarki Nieruchomościami i Ochrony Środowiska
ul. Sławięcicka 19
47-143 Ujazd
II piętro, pokój nr 2
tel. 77 404 87 54
e-mail: