Zarządzenie Nr OG.0050.30.2024 Burmistrza Ujazdu z dnia 18-07-2024
Na podstawie art. 30 ust. 1 oraz art. 7 ust. 1 pkt 14 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2024 r., poz. 609), w związku z art. 20 ust. 1 pkt. 3 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz. U. z 2023 r. poz. 122), rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 7 stycznia 2013 r. w sprawie systemów wykrywania skażeń i powiadamiania o ich wystąpieniu oraz właściwości organów w tych sprawach (Dz. U. z 2013 r. poz. 96) oraz zarządzeniem Wojewody Opolskiego Nr 101/2024 z dnia 2 lipca 2024 r. w sprawie organizacji i sposobu funkcjonowania wojewódzkiego systemu wykrywania i alarmowania oraz wojewódzkiego systemu wczesnego ostrzegania o zagrożeniach zarządzam co następuje: § 1. Zarządzenie określa organizację i tryb tworzenia na terenie gminy Ujazd systemu monitorowania zagrożeń, sposób ich funkcjonowania oraz procedurę wykrywania skażeń i alarmowania o skażeniach w czasie pokoju (w stanie stałej gotowości obronnej państwa), a także w przypadku wprowadzenia wyższych stanów gotowości obronnej państwa lub stanów nadzwyczajnych.
§ 2. W celu zapewnienia skutecznej realizacji zadań wymienionych w § 1 tworzy się na terenie gminy Ujazd:
1) system wczesnego ostrzegania o zagrożeniach, zwany SWO – funkcjonujący w czasie pokojuw stanie stałej gotowości obronnej państwa;
2) system wykrywania i alarmowania, zwany dalej SWA – funkcjonujący po wprowadzeniu wyższych stanów gotowości obronnej państwa lub stanów nadzwyczajnych.
§ 3. Systemy o których mowa w § 2, zapewniają na obszarze gminy Ujazd realizację zadań z zakresu powszechnego ostrzegania i alarmowania ludności o zagrożeniach w ramach jednolitego Krajowego Systemu Wykrywania Skażeń i Alarmowania, zwanego dalej KSWSiA, oraz w ramach systemu powszechnego ostrzegania wojsk i ludności cywilnej o zagrożeniu uderzeniami z powietrza.
§ 4. 1. SWO w gminie Ujazd funkcjonuje w godzinach pracy Urzędu Miejskiego w Ujeździe w oparciuo stanowisko ds. obrony cywilnej lub całodobowo po rozwinięciu Gminnego Zespołu Zarządzania Kryzysowego.
2. Do zadań realizowanych przez SWO należy:
1) monitorowanie, prognozowanie i analiza informacji o możliwości wystąpienia sytuacji kryzysowych, zagrożeń, skażeń i zakażeń zagrażających życiu, zdrowiu i środowisku oraz mieniuw znacznych rozmiarach;
2) pozyskiwanie informacji co do rodzaju, miejsca i skali zaistniałych zagrożeń (w tym skażeń);
3) wymiana informacji o sytuacjach kryzysowych, zagrożeniach dla ludności, zwierząt lub środowiska oraz skażeniach i podejmowanych działaniach z jednostkami nadrzędnymi, podległymii współdziałającymi w odniesieniu do statutowych zadań danej instytucji (jednostki organizacyjnej), będącej ogniwem systemu;
4) przekazywanie na bieżąco informacji uzyskanych w toku własnej działalności statutowej, mających bezpośredni lub pośredni związek z wystąpieniem zagrożeń dla ludności, zwierząt lub środowiska, do Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego;
5) ostrzeganie i alarmowanie ludności o zagrożeniach, skażeniach i zakażeniach oraz informowanieo zasadach zachowania się przed i w trakcie ich wystąpienia;
6) koordynacja i współpraca w likwidacji skutków sytuacji kryzysowych, zagrożeń, skażeń i zakażeń.
§ 5. SWA na terenie gminy Ujazd obejmuje systemy, które funkcją lub są uruchamiane i rozwijane,w ramach jednolitego KSWSiA, w przypadku:
1) wprowadzenia stanu nadzwyczajnego, w celu zapobieżenia skutkom katastrofy naturalnej, awarii technicznej (poważnej awarii przemysłowej, która wystapiła na terenie zakładu dużego ryzyka) lub działań terrorystycznych, mogących spowodować wystąpienie skażeń chemicznych, biologicznych lub promieniotwórczych;
2) prowadzenia ćwiczeń i treningów.
§ 7. Do zadań realizowanych przez SWA na szczeblu gminnym należy:
1) oznaczanie stref niebezpiecznych;
2) sporzadzanie wstępnej prognozy skutków zagrożeń;
3) przekazywanie danych o zagrożeniach (w tym o skażeniach) do jednostek nadrzędnych, podległych i współdziałających;
4) przekazywanie komunikatów i sygnałów alarmowych dla ludności oraz powiadamianie sił ratowniczych;
5) określanie skutków zdarzeń oraz prognozowanie ich rozwoju;
6) informowanie ludności o zalecanych sposobach postępowania;
7) wymiana informacji z Powiatowym Centrum Zarządzania Kryzysowego w Strzelcach Opolskichi innymi jednostkami organizacyjnymi według przyjętych procedur;
8) podejmowanie działań zabezpieczajacych i ochronnych oraz instruowanie o sposobach wykonania takich działań;
9) opracowywanie informacji, wniosków i propozycji dla Burmistrza Gminy Ujazd – Szefa OC Gminy Ujazd, w zakresie rozwoju sytuacji kryzysowej oraz przeciwdziałania skutkom potencjalnychi zaistniałych zagrożeń.
§ 8. 1. Rozwinięcie gminnego SWA w sytuacjach o których mowa w § 6, następuje w drodze zarządzenia Burmistrza Gminy Ujazd – Szefa OC Gminy Ujazd, stosownie do zaistniałej sytuacji lub planowanego przedsięwzięcia szkoleniowego. 2. Uruchomienie SWA może być realizowane (w całości lub częściowo) poza strukturą jednolitego KSWSiA na podstawie zarządzenia, o którym mowa w ust. 1, w czasie wystąpienia nadzwyczajnych zagrożeń ludności i środowiska oraz w celu przeprowadzenia ćwiczeń i treningów.
3. W przypadku gdy rozwinięcie SWA nie jest realizowane na podstawie zarządzenia Wojewody Opolskiego – Szefa OC Województwa ani Starosty Strzeleckiego – Szefa OC Powiatu, Burmistrz Gminy Ujazd – Szef OC Gminy Ujazd powiadamia Szefa OC Powiatu o fakcie rozwinięcia SWA na administrowanym terenie.
4. Czas rozwinięcia SWA i osiągnięcia przez system gotowości do działania wynosi do 48 godzin. Po rozwinięciu SWA zadania realizowane są w trybie ciągłym.
6. Uruchomienie SWA nie zmienia służbowego podporządkowania oraz zadań włączonych jednostek i instytucji.
§ 9. Łączność SWO i SWA organizuje się przy wykorzystaniu dostępnych środków łączności przewodoweji bezprzewodowej.
§ 10. Ostrzeganie i alarmowanie ludości o zagrożeniach (w tym skażeniach) na terenie gminy odbywa się poprzez: 1) scentralizowane systemy alarmowe sterowane radiowo i za pośrednictwem IP (zespoły syren alarmowych podłaczone do central sterujących);
2) syreny alarmowe uruchamiane ręcznie w remizach OSP na terenie gminy;
3) redakcje prasowe, rozgłośnie radiowe i stacje telewizyjne oraz inne dostępne środki masowego przekazu na danym terenie w ramach realizacji obowiazku określonego w art. 34 ustawy z dnia 26 stycznia 1984 r. Prawo Prasowe (Dz. U. z 2018 r., poz. 1914) lub na zasadzie porozumieńo wykonywaniu zadań na rzecz SWO i SWA;
4) urządzenia nagłaśniające na pojazdach OSP z terenu gminy Ujazd;
5) stacjonarne i mobilne łacza telekomunikacyjne, systemy teleinformatyczne (strona internetowa ,aplikacja mobilna Gmina Ujazd oraz system SMS) oraz radiową sieć zarządzania kryzysowego; § 11. Ustala się ogólne zasady ostrzegania i alarmowania: 1) rodzaje sygnałów alarmowych, treść komunikatów ostrzegawczych, a także sposób ich ogłaszania zostały określone w załączniku do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 lutego 2024 r. w sprawie systemów wykrywania skażeń i powiadamiania o ich wystąpieniu oraz właściwości organów w tych sprawach (Dz. U. z 2024 r., poz. 290);
2) jednostki organizacyjne stanowiące elementy SWO i SWA mają obowiązek przekazywania informacji o stwierdzonym zagrożeniu właściwym terenowo organom administracji publicznej;
3) przekazywanie informacji o zagrożeniach, komunikatów ostrzegawczych i sygnałów alarmowych odbywa się za pośrednictwem dostępnych środków łączności przewodowej, bezprzewodowej oraz środków masowego przekazu;
4) dopuszcza się przekazywanie ostrzeżeń i alarmowania ludności w sposób zwyczajowo przyjęty na danym terenie;
5) podstawową siecią łączności bezprzewodowej w SWA jest sieć radiowa zarządzania kryzysowego Wojewody Opolskiego.
§ 12. Nadzór nad wykonaniem zarządzenia powierza się Burmistrzowi Gminy Ujazd. § 13. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Hubert Ibrom |